Innovation Day – verkenning

Af en toe komt er iets op twitter voorbij waarbij je doorklikt op een link zonder te weten wat je eigenlijk moet verwachten. Al heb ik geen idee meer via wie ik er op kwam, vermoed ik Rafranz Davis. In Amerika zijn er scholen die jaarlijks een Innovation Day kennen. Op de blog  http://blog.cue.org/school-wide-innovation-day/ staat het volgende als algemene omschrijving: “Innovation Day allows for a whole school day of student creation. Kind of like an on-campus field trip, on Innovation Day students come to school and spend the whole day doing projects they have planned based on their own interests.” Gaaf denk ik gelijk: leerlingen zijn intrinsiek gemotiveerd om aan iets te werken waar ze zelf voor kiezen. Je ziet ineens verrassende talenten van leerlingen, die je niet eerder wist, waarbij je dus gelijk aan talentontwikkeling doet. Leerlingen gaan ineens allerlei vaardigheden gebruiken en leren, die in het reguliere schoolse niet aan bod komen (noem het voor mijn part de 21st century skills) . De docent kan ineens niet meer de 100% kennis- overbrenger zijn, maar wordt gedwongen de coachende en begeleidende rol op zich te nemen, dus die komt ook uit zijn comfortzone. Ik voel gelijk een dag vol van bruisende energie, vrolijk en hardwerkende leerlingen die met mooie verhalen en wellicht producten thuis komen. Die vol trots aan mede leerlingen, ouders en docenten laten zien waartoe ze in staat zijn, wat hun bezig houdt. Om wat voorbeelden te zien kun je eens rondkijken op https://sites.google.com/site/florenceinnovationday/home. Wellicht zijn er ook veel mitsen en maren bij te bedenken. Maar gelukkig heb ik een aantal collega’s weten te prikkelen om hier volgende week eens verder over te brainen: Hoe zou dit binnen onze projectweken vorm kunnen krijgen? Past het bij onze school en ambities? Een filmpje van Hillsdale High School in San Mateo, CA met een indruk van hun Innovation Day.

3 gedachtes over “Innovation Day – verkenning

  1. […] Innovation Day: het idee om een project dag te organiseren door de leerlingen zelf, met onderwerpen die hun aan gaan heeft een vervolg gekregen. De eerste brainstorm sessie hebben we gehad, waarin we een SWOT hebben gemaakt die heel veel kansen liet zien. De grootste bedreiging zit in het op zich zelf staan van deze dag. En hoe erg is het als het in eerste instantie daartoe beperkt blijft? Onze ambitie zit echter op het willen leggen van een transfer van die dag naar ons reguliere onderwijs: hoe hebben leerlingen geleerd, weten ze dat van zich zelf? Welke talenten hebben ze en hoe kunnen ze die in het onderwijs inzetten?  We gaan een vervolg stap zetten met een wat grotere groep collega’s: wat komt er bij kijken als we dit willen gaan doen en met welke groep(en) zouden we willen starten? Ik zie daarnaast ook winst bij collega’s die ook (weer) enthousiast worden om met onderwijs bezig te zijn! Fijn. […]

    Like

Plaats een reactie