Kahoot & digitaal toetsen

Vandaag had ik op mijn school een workshop georganiseerd om collega’s kennis te laten maken met Kahoot als quiz/toetsinstrument met een hoog fungehalte vanwege het game element dat Kahoot heeft toegevoegd aan zijn quizprogramma.

Drie docenten schoven aan en twee kwamen later nog even binnen lopen. Eerlijk gezegd had ik stiekem gehoopt op meer natuurlijk, maar als ik nu terugkijk op het resultaat dan ben ik dik tevreden. De drie docenten zijn enthousiast over de mogelijkheden en gaan zelf gelijk aan de slag ermee. Het doel was vooraf om ze met een gemaakte quiz de workshop te verlaten, maar het gesprek ging al snel naar het waarom en wanneer je dit inzet. De tool is namelijk zo simpel dat ze aangaven daar thuis ook wel zelf uit te komen. Ik blij, want natuurlijk gaat het niet om het middel (Kahoot in dit geval) maar wel om het doel.

Digitaal toetsen biedt tal van mogelijkheden, waarbij je even uit het beeld moet stappen dat een digitale toets een vervanging is van een proefwerk. En natuurlijk kan dat ook wel, maar volgens mij kun je het veel efficiënter inzetten: als controle of het huiswerk begrepen is, om het instap niveau van een nieuw onderwerp te toetsen, om informatie te verzamelen om te kunnen differentiëren, om leerlingen voor zichzelf te laten meten hoe ver ze zijn of om zelfs leerlingen een quiz/toets voor klasgenoten te maken.

Waar ik ook altijd handig gebruik van maak is al het werk dat collega’s wereldwijd al hebben besteed aan het maken van goede quizen en toetsen. Daarom zet ik ook altijd al mijn gemaakte digitale materiaal publiekelijk beschikbaar. Er zijn al Kahoot quizen van me vertaald in het Zweeds, Engels en Russisch. Toch leuk ,en zoals Rhea Flohr ook in haar blog van vandaag Durven Delen Dilemma: van delen word je rijker.

Naast Kahoot kwam ook Socrative aan bod. Dat biedt dan weer mogelijkheden voor open antwoorden en kan student paced ingezet worden in tegenstelling tot Kahoot. Je kunt ook een schriftelijke toets geven en antwoorden digitaal verzamelen; je kunt met de SpaceRace ook een teamstrijd aan gaan. Het fun gehalte is wat minder, maar door de specifieke eigenschappen van beiden vullen ze elkaar mooi aan. Het is niet de een of de ander!

Nog meer kort laten zien: EdPuzzle om vragen aan video’s toe te voegen(#flippingtheclassroom)  en Mentimeter om als exitticket te gebruiken of als reacties te verzamelen in een brainstorm sessie.

Er zijn dus weer zaadjes gezaaid. Die zaadjes gaan we koesteren,  watergeven, in het zonnetje zetten en laten uitbloeien zodat die bloemen ook weer zaadjes gaan verspreiden. Stapje voor stapje komen we verder met ons onderwijs!

Een gedachte over “Kahoot & digitaal toetsen

  1. […] Kahoot & Digitaal toetsen: ik merk een klein olievlekje in de school. Olievlekjes hebben de neiging om zich te verspreiden. En dat ik mooi. Mijn directrice gaf (in een andere setting, toen we het hadden over groeps-handelingsplannen) aan dat je m.b.t vernieuwing klein moet beginnen: zorg dat je eerst één ding herhaalt totdat het eigen is geworden en zet dan een volgend stapje. Waar mijn hoop was op een grote start olievlek, besef ik nu dat de olievlek die er nu is een prima start is! Ik heb geleerd tevreden te zijn met kleine stapjes voorwaarts. […]

    Like

Geef een reactie

