Fotoliegen – over foto’s & social media

Een tijdje terug kwam ik een bericht tegen over #Fotoliegen. Het triggerde me, maar geen een idee waarom eigenlijk. Het bracht me naar de website van ElseKramer.

Fotoliegen is een online cursus over hoe je met foto’s de werkelijkheid naar je hand kunt zetten. En met ruim 1,8 miljard foto’s per dag die erbij komen op de diverse sociale media is het goed om je er van bewust te worden dat iedere foto wel een beetje kan ‘liegen’.

Omdat ik vind dat we op onze school best meer aandacht kunnen besteden aan de (sociale) mediavaardigheden van onze leerlingen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en niet gehinderd door het feit dat ik een wiskundedocent ben (ik voel me meer een docent die ook het vak wiskunde geeft),  met twee klassen 3 VWO gestart.  De eerste van de vier opdrachten is achter de rug.   De opdracht heeft als titel ‘Alice in wonderland’; ofwel fotografeer iets dat groot is, zo dat het klein lijkt. Of omgekeerd. De foto moet echt zijn: bewerken is bij deze opdracht ten strengste verboden. Dat de ene klas wat actiever hierin is dan de andere klas: het zij zo.

De resultaten hebben we verzameld op twee pinterest borden, die van klas 3P en van klas 3Q.

Collega Gerben Wessels, die behalve docent Duits ook een verwoed fotograaf is, heeft samen met mij een paar foto’s geselecteerd die er voor ons uit springen omdat daar het bevreemdende effect volgens ons het best gelukt is:

collage

Wat me opvalt is de creativiteit die de leerlingen laten zien. Als wiskundedocent gaat het toch vaak om vaste structuren, uitwerkingen die aan voorwaarden moeten voldoen : veel kaders dus. Nu de kaders wegvallen bloeien er mooie dingen op. Ik zie talent voor schoonheid, talent om out of the box te denken, talent voor fotografie. Daarnaast zie ik dat er vanzelf samenwerking plaats vind: met klasgenoten, met broertjes en zusjes & met ouders. Een mooi bijeffect.

Hopelijk draagt deze opdracht bij aan de manier waarop deze leerlingen in de toekomst naar de foto’s kijken die ze tegen komen op de diverse media. Nog drie opdrachten te gaan!

Else Kramer bied ook de cursus AndersKijken. Een zesdaagse cursus om iedere dag eens op een andere manier om je heen te kijken. Het heeft mij verbaasd en verrast. Je leert onderweg ook nog iets over fotograferen, ook mooi meegenomen. Ik ben stiekem wel benieuwd welke foto er voor haar uit springt in onze eerste opdracht?!

2 gedachtes over “Fotoliegen – over foto’s & social media

  1. Leuk. volgens mij kun je er nog wel een wiskundige draai aan geven omdat veel van de foto’s (althans de zes hierboven) over perspectief gaan. “en wat dat dan is” etc.

    Like

  2. […] Fotoliegen: hoe kun je de kijker van een foto/afbeelding beïnvloeden? Ofwel hoe kijk jij naar afbeeldingen? Ga je mee in de sturing van de maker/plaatser of kijk je verder. In opdracht 2 hebben de leerlingen een gebouw van de mooiste en de minst mooie kant laten zien. De collage levert mooie plaatjes op. Het animo in de klassen loopt iets terug. Misschien omdat we met toetsweken, studiedagen en nu de paasdagen wat minder continuïteit hebben gehad in de lessen en de aandacht in de lessen toch wat meer naar de vakinhoudelijke kant gingen. Toevallig zie ik dan deze week een aankondiging van The Crowd naar een workshop Begrijpend Kijken. Er is veel aandacht naar begrijpend lezen op scholen, maar jongeren zijn tegenwoordig veel meer beeld georiënteerd dan een 10 jaar geleden. Moeten we ze dan niet ook leren om te leren kijken?  Ik merk nu dat ik bij deze opdracht begonnen ben vanuit enthousiasme, maar dat ik niet bedacht heb hoe ik het leren kijken voor de leerlingen wil organiseren. Tips zijn welkom, want die slag wil ik nog echt maken met ze. […]

    Like

Geef een reactie

