Delen is vermenigvuldigen – de kracht van een PLN

Stel je bent docent en je geeft een mooi vak. Laten we zeggen als voorbeeld: wiskunde. Je hebt een docentenopleiding genoten dus je hebt iets aan didactiek geleerd en daarmee ga je aan de slag met je klassen. Na drie jaar uitgelegd te hebben hoe je een lineaire vergelijking oplost, weet je ongeveer wel waar de leerlingen over struikelen en laat je ze dat beheerst doen, zodat ze daarvan leren. Maar lineaire vergelijkingen kunnen ook best saai zijn, je wilt dat boeiender maken. Maar hoe?  Je sectiegenoten en jezelf zitten redelijk vast in de manier van denken in de soort van opgaven van de methode die je gebruikt. Je komt daar moeilijk uit. Je wilt: out – of – the – box.

Hoe geweldig mooi is dan het initiatief van SolvemyMaths en Jo Morgan op twitter:

TLP

Sinds een week of drie is er op zondag avond van 20:00 – 21:00 (Nederlandse tijd)  een Twitter Lesson Planning uur via #mathsTLP. Wiskunde docenten stellen vragen aan elkaar & helpen elkaar met het vinden van antwoorden op die vragen. Delen lesplannen, delen werkbladen, delen ideeën, delen goede websites. De samenvatting van het uurtje wordt na afloop keurig gecategoriseerd op een blog gepost als naslag of als je het uur gemist heb.

Ik hou van delen, ik hou daar meer aan over. Delen is vermenigvuldigen geworden. Wat ik zie en lees kan ik vaak met een enkele kleine aanpassing (vaak een vertaling naar het Nederlands) inzetten in mijn lessen.

Zo komende de volgende twee ideeën binnenkort mijn les binnen: De sudoku voor het anders en leuker maken van de het opstellen en oplossen van lineaire vergelijkingen en de afbeelding ernaast ga ik gebruiken als we het over stelsels van vergelijkingen gaan hebben.

sesws

Een mooi neveneffect is het uitbreiden van mijn Persoonlijke Leer Netwerk (daar staat die PLN dus voor). Doordat ik nu op twitter meer volg en deelneem aan dit soort activiteiten, kom ik in contact met vakgenoten Ik ga hen volgen, zij volgen mij. Zo kunnen we snel met elkaar schakelen. Als je nog goede redenen zoekt waarom een Twitter account handig is? Lees dan deze blog eens van MrMathTeacher (toevallig ook wiskunde docent).

Dankzij een gestaag groeiend PLN zorg ik er voor dat ik scherp blijf, dat ik bij blijf en verruim ik mijn wereld.  Dat kost verder niets, want wat je deelt krijg je in veelvoud namelijk terug.

Delen is vermenigvuldigen geworden.

 

Advertenties

Een gedachte over “Delen is vermenigvuldigen – de kracht van een PLN

  1. […] Delen: een aantal collega’s ‘spam’ ik vol met interessante artikelen, blogs, websites over (vernieuwing van) onderwijs. Het is prikkelen en kijken wat er gebeurt. En wat gebeurd er: in een vergadering van het aandachtsgebied science komt een collega met de Stichting Leerkracht aanzetten. Is het geen goed idee om ook hier gewoon met elkaar klein te beginnen: 1 x per maand in een tussenuur één (of meerdere korte) lesbezoekje bij elkaar te doen? Gewoon om te kijken, nog helemaal niet om feedback te geven of uit te bouwen: eerst maar eens vertrouwd worden met het bij elkaar kijken? Een top idee.  Gelijk gedaan afgelopen dinsdag. Ik vond het erg leuk, de collega vroeg achteraf wel: ‘waarom wilde je eigenlijk kijken?’ Een verwijzing naar de vergadering : ‘Oh ja, dat is waar ook’. Toch van belang om te zorgen dat het niet alleen bij plannen blijft maar gelijk te gaan uitvoeren. […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s