Listr – arrangeren, delen en volgen

Afgelopen woensdag heeft Sanoma Labs Listr  gelanceerd. In een kleine setting hebben we door Bas Verhoeven een introductie gekregen en ontstond er een productieve uitwisseling van ideeën, behoeften en ervaringen t.b.v. de verdere ontwikkeling van Listr.

Voor mij een eerste keer dat ik bij een dergelijke productpresentatie geweest ben. Leuk en leerzaam.

Maar Listr…wat gaat het ons onderwijsmensen opleveren, wat voegt het toe?

Listr1

Mijn eerste kennismaking, voorafgaand aan de productpresentatie was een kritische. Op het eerste gezicht had ik een Wikiwijs-maken beleving. Je kunt als docent lesmateriaal arrangeren (structureren, organiseren, geef het een naam) op een dusdanige manier dat je leerlingen overzichtelijk stof kunt aanbieden. Net als Wikiwijs-maken, gaan leerlingen van boven naar beneden. Materiaal dat je kunt toevoegen bestaat uit youtube, vimeo, pdf, prezi, examtime, links, quiz, tekst en (!) integratie met google documenten. Waar Wikiwijs-maken een wat oubollige presentatie heeft, is dat bij Listr bij de tijd. Het toevoegen is in vergelijking met Wikiwijs-maken een stuk eenvoudiger geworden. Gebruikers van Blendspace zullen veel herkenning hebben bij Listr. Ikzelf ken Blendspace wel, maar heb er nooit echt mee gewerkt. Het genummerde overzicht in blokjes bij Blendscpae spreekt mij wat minder aan. Toch heeft Blendspace wel features die nu nog niet in Listr zitten. Aangezien Tes in Amerika van alles aan het opkopen is, is de ontwikkeling van Blendspace ook wel aardig om te volgen. Het gevaar dat er volgens mij bij ontstaat is echter dat de ontwikkeling het minder vanuit onderwijs voor onderwijs wordt, en wat te veel commercieel wordt.

Maar als puur arrangeer tool doe je Listr tekort. Feitelijk dat is arrangeren nog maar het begin. Je kunt namelijk klassen en leerlingen toevoegen aan je arrangement, ofwel ‘Leerlijst’ in Listr termen. Daarmee kun je volgen welke onderdelen leerlingen doorlopen hebben en welke nog niet (een feature die Blendspace heeft laten varen heb ik me laten vertellen).

Nog mooier wordt het als je ziet dat Listr een marktplaatsfunctie biedt. Zie het als een iTunes of Nearpod Content Store: door jou gemaakte Leerlijsten (al  dan niet gevuld met eigen materiaal) kun je beschikbaar stellen aan anderen. Die dat vervolgens kunnen dupliceren en naar eigen behoefte aan kunnen passen. Vooralsnog bepaal jij met wie je deelt en is dat nog gratis. Maar net zoals in iedere app store: content kan betaald en onbetaald aangeboden worden. Dat biedt ruimte voor diverse bestaande content aanbieders om materiaal aan te bieden. Idealiter zou ik hier zien dat ook de uitgevers van methodes hun materiaal in gaan hangen. Ik ben namelijk niet altijd even gecharmeerd van hetgeen zij aanbieden.

Listr is nog geen volwassen product. Zo is de quiz module nog beperkt en kan het toevoegen van hele klassen leerlingen wat efficiënter. Dat maakt dat onderwijzers die de stap naar meer digitaal onderwijs wellicht nog wat aarzelend zullen zijn om in Listr zelf te gaan arrangeren. Maar deze groep kan natuurlijk wel Listr inzetten met bestaande Leerlijsten.

Ga ik het gebruiken? Ja dat ga ik zeker doen.

In mijn huidige elo (N@tschool) kan ik prima planners en lesmateriaal delen. Maar dat is voornamelijk een map met diverse soorten documenten, links, filmpjes etc. Daar moet ik trucjes uithalen om er enige vorm van structuur in aan te brengen. Listr biedt me die mogelijkheid wel. Zo wil ik graag differentiëren in mijn lessen. De kleurstructuur die Listr biedt in zijn labels kan ik bijvoorbeeld gebruiken voor de eenvoudige indeling in basis, extra en verdieping. Ik zie ook wie voor welke ‘route’ gekozen heeft en kan daar dus gerichter het gesprek met mijn leerlingen aan.

Mogelijk nadeel is dat de leerling, naast de de elo, voor ieder vak op deze manier wellicht weer een extra website krijgt waar ze mee moeten werken. Aan de anderen kant: als je in Listr bezig bent dan blijf je in Listr; al het externe materiaal wordt binnen de schil van Listr getoond.

Nog een pro voor mij als wiskunde docent is het feit dat Listr is ontstaan vanuit Clipschool. Een bak met ruim 300 korte uitleg filmpjes over wiskunde! Die krijg je er gratis bij.

Ik kijk er naar uit om leerlijsten te delen en samen te werken met collega’s om goede leerlijsten te ontwikkelen.

Een gedachte over “Listr – arrangeren, delen en volgen

Geef een reactie

