Coördinaten & Grafieken

In de sectievergadering aan het einde van vorig schooljaar hebben we uitgesproken dat we zelf meer digitaal materiaal zouden zoeken bij de onderwerpen waarin we les gaan geven. Uit onvrede over de kwaliteit van het digitale materiaal dat uitgevers te bieden hebben. Voor de brugklassen heb ik het op me genomen om bij ieder hoofdstuk dat we starten, een verzameling aan te leggen van bruikbaar materiaal. We gebruiken overigens Moderne Wiskunde editie 10.

Voor de eerste twee hoofdstukken (Ruimtefiguren & Verhoudingen) ben ik best wel bruikbaar uitleg materiaal tegen gekomen. Via LessonUp,  Listr (voorheen clipschool) en wiskunde academie kom je veelal hetzelfde materiaal tegen. Pak daarbij ook nog Kahoot en je hebt iets.

Maar war er erg ontbreekt in interactief materiaal om te gebruiken in de lessen of door leerlingen thuis. Digitaal oefen materiaal: spellen, sommen, opgaven & verdieping: het is lastig te vinden. Laat staan iets digitaals wat ook nog goede en gerichte feedback kan geven.

Voor het 3e hoofdstuk lijkt het ineens omgedraaid te zijn: wat is er veel en leuk oefen materiaal te vinden op het gebied van met name coördinaten en grafieken. Enige kanttekening: het is allemaal Engelstalig, maar laagdrempelig Engels.

Coördinaten

Een instap spelletje op http://www.mathplayground.com/

aliens

Veel gevarieerd oefenmateriaal in spel vorm is te vinden op http://mathszone.co.uk/

mathszone

Een andere verzamelsite is https://nrich.maths.org/

Daarin staat onder andere een link naar het spel Cops & Robbers. Dit is een spel waarbij een extra level uitdaging in zit.
Ergens in het kwadrant zit een rover verstopt. Zodra je een coördinaten paar in vult, krijg je te zien op welke afstand je van de rover zit via de kortste afstand vanaf jou gegeven coördinaten naar de plaats van de rover. Vind de rover in zo min mogelijk stappen. Welke strategie gebruik je?

nrich

Nog meer redeneren via de site van http://mathsframe.co.uk/

redneer2 redeneer1

Grafieken

Een leuke om in de les te doen is het lesmateriaal op http://graphingstories.com/

graphingstoriesgraphingstories2

Bijvoorbeeld bij de jongen linksonder op het plaatje hierboven. Er gaat een filmpje lopen met een timer, waarbij de jongen omhoog klimt, naar de glijbaan loopt en naar beneden glijdt. De leerlingen moeten de hoogteverandering uitgezet in de tijd op het werkblad (zie afbeelding ernaast) tekenen. Iedere video eindigt ook met de juiste grafiek, die gemaakt wordt als overlay op het assenstelsel.

Wil je dit principe verder door leerlingen laten verwerken en toepassen dan is er op  desmos.com nog een helem mooie activitieit: https://teacher.desmos.com/waterline

desmos

Al met al voldoende materiaal om ook door leerlingen zelf of op je digibord in de klas met de leerlingen te doen deze keer!

En dan heb ik mijn ouder vertrouwde bronnen nog niet eens geraadpleegd. Ik denk dat ik die ook gewoon maar een keertje oversla!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s