Studieweek van De Leidse aanpak voor talentontwikkeling – startbijeenkomst in Praag

Omdat onze stichting (SCOL) deelneemt in de Leidse Aanpak voor talentontwikkeling, heb ik de kans gekregen om deel te nemen aan de start van een samenwerking en uitwisseling met scholen in Brno, Pilsen en Ljubljana. Zowel docenten uit het PO als het VO zijn daarbij aanwezig. Alhoewel je in Slovenië niet echt over PO en VO kunt spreken omdat het onderwijs daar toch anders is georganiseerd.

Na een wat moeizame start op maandag, met wat theoretische lectures in het Tjechisch, met Engelse vertaling via de headset, was vandaag de start van de workshops.

Dat startte in de ochtend met eerst de kennismaking met collega’s uit andere landen. Wat heerlijk om met andere culturen te praten over onderwijs. Dat op zich is al een verrijking!

De drie thema’s die in de komende dagen in workshops aan bod komen worden gepitcht. De indeling wie in welke groep gaat deelnemen de rest van de week is al gemaakt, maar toch is het goed om van elkaar te weten waar je mee aan de slag gaat.

Start pitch : Praktische gedifferentieerde instructie

De insteek wordt om niet een theoretisch mode te gaan uitpluizen en bestuderen, maar de insteek wordt vooral praktische volgens Fred Janssen en Hans van Bemmel. Het concept van waaruit zij werken is Whole task first.

Met andere woorden, op een bepaald onderwerp begint de leerling, of groepje leerlingen met een volledige taak als start. Daarna volgt de aangepaste ondersteuning, door met name standaard taken weg te gaan laten.

Een mooi schema die Fred laat zien (ik ben gek op schema’s) is een assenstelsel met horizontaal de efficiency en verticaal de mate van innovativiteit. Daarin komen dan de volgende karakteriseringen uit.

Weinig efficiënt veel innovatief -> gefrustreerde beginneling
Hoog efficient en weinig innovatief  -> routine expert
Hoog innovatief en hoog efficient -> adaptive expert

Niet lastig om te raden welke ik nastreef 😉

 

Pitch twee is Design Thinking.

Lineke van Tricht neemt ons mee in het idee achter Design Thinking. Vertrekpunt is dat we vanuit onderwijs het doel hebben om leerlingen voor te bereiken op een volwassen leven in een toekomstige maatschappij. Daarbij noemt ze vaardigheden waar we in het onderwijs aandacht aan zouden moeten geven als creativiteit, autonomy, het aan kunnen gaan van relaties, motivatie, betekenis geven aan, meta cognitieve vaardigheden en deep level leren.

Vier principes die bij Design Thinking gehanteerd worden:

  • Innovators (en niet innovation)
  • vanuit een holistische benadering (met betekenis en relevantie)
  • projecten uit de praktijk (real world)
  • radical collaboration (multidisciplinaire teams, gezamenlijk door het hele proces)

De fasen van een Design Thinking proces, die ze spaces (of ruimtes) noemt

Empathy -> Define -> Ideate -> Prototype -> Testing.

De pijltjes geven een eerste volgorde aan, maar na 1 doorlopen cyclus ga je één of meerdere stappen terug. Een eerste prototype is namelijk nooit een eind product. Dat is wat ik met collega Melle Kramer ook #faalvaardig noemt: leerlingen moeten leren fouten maken> het is overigens maar net of je een prototype die niet door een test of goedkeuring komt ook echt een fout is. Je spreekt immers over een proces. Maar dat terzijde.

Al laatste noemt ze nog kansen voor de leerlingen:

  • (creatief) Vertrouwen opbouwen
  • Risico’s leren nemen, omgaan met (im)perfecties
  • Focus op het proces
  • Ontwikkeling meta cognitie
  • Motiverend: activerend, verantwoordelijkheid nemen en krijgen, realistische opdrachten
  • Deep level learning
  • Social skills en samenwerking

 

De derde en laatste pitch gaat over Meta Cognitieve Vaardigheden.

Bij deze pitch laat Marcel Veenman ons zien dat de meta cogn. vaardigheden die een leerling heeft (ontwikkeld) de grootste voorspeller blijken te zijn als voorspeller van toekomstige leeropbrengsten. Dat is namelijk 40%. In vergelijking met IQ, die een voorspellende waarde heeft van 28%. Belangrijk daarbij is verder dat IQ niet te trainen is , maar de meta cogn. vaardigheden dat wel zijn!

Deze vaardigheden starten te ontwikkelen op 8 jarige leeftijd ongeveer, maar liggen nog ruim onder de IQ qua invloed op het leren. Rond de 12 jaar komt daar een kantel punt in en gaat de frontale cortex zich ontwikkelen die het een leerling in staat stelt om een handeling even uit te stellen en eerst te gaan denken voor gelijk te gaan doen. Er ontwikkelt zich een soort stop functie. Na ongeveer het 14e levensjaar wordt de ontwikkeling van de meta cogn. vaardigheden ook domein overstijgend (transfer tussen domeinen).

Om deze vaardigheden te trainen is het van belang om deze in je reguliere lesgeven te integreren. Laat het zelf zien als je voor de klas staat, benoem ze en laat ook zien waarom ze van belang zijn. Benoem in ieder geval:

  • welke meta cognitieve activiteiten betreft het?
  • wanneer pas je ze toe?
  • waarom zijn ze belangrijk?
  • hoe moet je ze uitvoeren?

 

En dan verder

Boeiende onderwerpen, allemaal van invloed op en bruikbaar voor de ontwikkeling van talentontwikkeling. Onderwerpen, waarbij de aanwezigen staan te trappelen om aan de slag te gaan ermee.

Dat hebben we in het middag programma dan ook gedaan. Mijn indeling (en keuze) is die van de praktische gedifferentieerde instructie. Daarbij heb ik in de middag wel moeten schakelen omdat mijn verwachting niet helemaal aan lijkt te sluiten bij de insteek van de workshop. Maar dat is voor morgen om verder over na te denken. Vandaag was een lange dag, veel gehoord & uitgewisseld. Eens kijken of mijn dromen wat zaken kunnen sorteren vannacht.

 

(excuus voor type/schrijffouten , de vermoeidheid speelt parten)

Bewaren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s