De kracht van peer feedback bij het leren zonder cijfers

Regelmatig heb ik mijn mijn cijferloze klas ook gesprekken over het leren zonder cijfers.

Daarbij heb ik een week geleden de volgende video met ze gekeken.

Ik vind het een prachtig voorbeeld, van hoe je met het krijgen van positieve feedback veel verder komt dan in vergelijking met ons traditionele beoordelingssysteem. Ik ben er heilig van overtuigd dat Austin in een traditionele klas niet tot een dergelijk prachtig eindresultaat gekomen zou zijn.

In ons klassengesprek ging het vervolgens over hoe, wat er in de klas van Austin gebeurt, naar de wiskunde les vertaald kan worden. Dat bleek nog best lastig voor ze.  Eén conclusie van de klas was, dat ze elkaar meer konden helpen dan ze nu eigenlijk doen. Een ‘wauw’ momentje een bijna huppeltje bij mij op dat moment.

Het werd nog veel mooier de volgende dag bij de volgende les. Een jongen, Guus, had de formatieve toets van de vorige dag gemist en ging deze nog maken buiten het lokaal. Na een kwartier kwam hij binnen en was klaar. ‘En tevreden? ‘, vroeg ik. ‘Mwa, best wel wel eigenlijk’ antwoordde Guus. Bij het zien van zijn werk zag ik gelijk een aantal getekende lijnen die niet loodrecht of evenwijdig waren waar ze dat wel moesten zijn. Om één of andere reden moest ik aan Austin denken.

‘Guus, jij bent vandaag onze Austin, wie in de klas wil Guus feedback geven op opgave 3?’ Fabian wilde wel en gaf een Guus een tip.  Guus ging zijn tweede versie maken.

Met de klas heb ik het kort over het verschil tussen tips en feedback gehad. Guus kwam vervolgens weer binnen, keek de klas rond en gelijk acht vingers de lucht in. Zij wilden nu feedback geven aan Guus.

Dit hebben we drie keer herhaald, tot Guus binnenkwam en meldde dat hij nu gewoon alles goed had. En dat klopte ook. Groot applaus en een nog grotere glimlach op het gezicht van Guus.

‘En Guus, wat kun je nu?’

‘Ik kan loodrechte lijnen tekenen en meten, en ook evenwijdige lijnen’.

 

Hoe concreet en hoe mooi kun je het krijgen?  Ik had ook Guus een 6 kunnen geven……

 

Advertisements

Een gedachte over “De kracht van peer feedback bij het leren zonder cijfers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s