Review: 10 ways to go gradeless…..

 

Hacking-Assessment-eBook-cover-683x1024

Als je op internet zoek op dit thema dan kom je al snel uit bij Starr Sackstein. En als je dit boekje leest dan heb je al snel in de gaten dat zij in dit veld de troepen ver vooruit is. Fijn dus dat ze haar ervaringen en lessons learned deelt met ons. Ze is trouwens ook actief in de facebook groep: Teachers Throwing out Grades, de Amerikaans tegenhanger (voorloper) van de Nederlandse groep Actief leren zonder cijfers.

Ze beschrijft in dit boekje tien Hacks die je gaan helpen in het proces om te komen tot het lesgeven zonder cijfers. Geheel in stijl van de Hacking reeks krijg je steeds een probleemschets, dan de hack (de oplossing voor het probleem), een advies die je morgen gelijk kunt toepassen, een stappenplan voor lange termijn implementatie, hoe je met weerstand kunt opgaan en als laatste een voorbeeld van de toepassing ervan in de praktijk.

Als je naar de 10 hacks kijkt dan zie je dat het gaat om een een echte ommezwaai van het systeem van beoordelen en zelfs het hele systeem van leren. Leren is niet meer voor een cijfer, waarbij je ongeacht het cijfer stopt met het onderwerp en doorgaat naar de volgende.  Nee, leren staat ineens centraal in het hele proces.  Rondom het leren vindt van alles plaats en de grootste bijdrage aan het leren levert de leerling zelf. Door middel van opdrachten die gericht zijn op leerervaringen, door te reflecteren op elkaars en het eigen werk en leerprestaties en door inzichtelijk te maken waar je staat in het leerproces krijgt de lerende grip op zijn eigen leren.

Wat ik sterk vind, is de aandacht die Starr ook vestigt aan belanghebbende rondom het leerproces. Ze geeft praktische aanwijzingen hoe je met verschillende partijen tijdig communicatie kan en moet starten om de grote verandering ook bestendig te maken.

Bij iedere hack wordt ook aandacht besteed aan de ‘pushback’, de weerstand die het mogelijk op roept. Goed natuurlijk, maar hier vind ik wel dat ze niet altijd heel concreet wordt. Veel daarvan valt terug op het creëren van vertrouwen, bewustwording , het volhouden en het ondersteund worden door schoolleiding. Het is goed om bij veranderingen vooraf goed na te denken over hoe je met weerstand kunt omgaan, maar het had voor mij nog iets praktischer gemogen.

De voorbeelden van toepassing van de hack zijn meestal korte succesverhalen van docenten op het betreffende onderwerp. Ook hier weer niet helemaal gericht op de praktische kant ervan, maar ze heven wel inzicht in het doorlopen proces van die docent en zijn/haar leerlingen. En dat is ook waardevol.

Zelf ben ik nu een ruime twee maanden bezig met één klas om geen cijfers meer te geven. Dat was een mooi moment om dit boekje te lezen. Ik zie bevestigd dat heel veel draait om feedback en om informatie te verzamelen en geven over de leervorderingen van de leerlingen. Dit boek scherpt aan waar ik mee bezig was en geeft ook wat haakjes om volgende stappen te zetten.

Wil je cijferloos gaan, of zet je inmiddels je eerste stapjes hierop, dan kan dit boek je zeker helpen om die stapjes met wat meer zekerheid te zetten en helpen de hacks je om ook de volgende stappen te zetten.

 

 

 

 

Advertenties

Een gedachte over “Review: 10 ways to go gradeless…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s