Review: EDI, Expliciete Directe Instructie

pica-edi-site

Hoe ziet een goede les eruit? Je zou verwachten dat je als ervaren docent daar toch wel een goed beeld van hebt en een goed zicht op hebt. En ja , we hebben allemaal wel eens een les die niet lekker liep. Vaak  zuchten we dan even en gaan we er vanuit dat het de volgende les wel beter zal gaan. Vaak is dat ook wel zo, maar veel interessanter is het om te onderzoeken waarom die les nou niet liep.

Nog sterker: wie zegt dat die les die voor jou als docent wel lekker liep, ook voor de leerlingen een goede en nuttige les is geweest?

Om te beoordelen wat een goede les is, uit welke elementen die bestaat en aan welke (kwaliteit) eisen die elementen moet bestaan gebruik het het boek Expliciete Directe Instructie van John Hollingsworth & Sylvia Ybarra.  De Nederlandse bewerking komt van de hand van Marcel Schmeier, op Twitter beter bekend als @Onderwijsgek

Zelf ben ik een VO docent (wiskunde) en voelt het boek behoorlijk als een PO boek. De eerste paar bladzijden moest ik daarvoor even een knop omzetten. Dat lukte en bij de gegeven voorbeelden, die allemaal uit het basisonderwijs komen, probeerde ik steeds een lessituatie, lesstof en leerlingen uit mijn eigen klassen voor de geest te halen. Dat helpt enorm om de toepassing ervan te zien in het middelbaar onderwijs.

Heel veel van wat ik lees is niet nieuw. In meer of mindere mate zijn heel veel termen in mijn docentenopleiding ook langsgekomen. Alleen nooit zo praktisch uitgelegd en weer gegeven als in dit boek.  Ik merk dat ik een paar keer een Ahhh beleving had. Ik kreeg weer even scherp waarom ik niet begreep dat leerlingen na een uitleg nog moeite hadden: wel concept uitgelegd, niet de vaardigheid. Of wel voorgedaan maar niet begeleid geoefend.

Dat maakt dat dit boek voor mij niet mijn hele manier van lesgeven op de kop moet, maar ik kan veel kleine praktische zaken ‘tunen’ omdat ik (weer) scherp heb wat het doel is van een fase in de les. Ik krijg weer zicht en grip op mijn lesopbouw.

Dit boek zou wat mij betreft door de docentenopleiders standaard in de opleiding meegenomen moeten worden. Als leerlingen vanuit hun stages lessen gaan ontwerpen, voorbereiden en geven  dan verwacht ik dat ze heel veel steun hebben aan dit boek. Of je nu voor kleuters, groep acht of klas 2-vwo staat: een lesopbouw is een lesopbouw. Daar verschilt niet al te veel in.

Ik hoop dat ik ook mijn ervaren collega’s zo ver krijg om eens door dit boek heen te bladeren.

Even de roestige plekjes oppoetsen!

08/02/2016 Aanvulling

Waar het boek helemaal aan voorbij gaat is differentiatie & gepersonaliseerd leren. Ik geloof niet dat de term differentiëren in het boek voorkomt, terwijl ik wel in mijn lessen iedere keer weer zo veel mogelijk rekening wil houden met verschillen tussen leerlingen.

Met de hele taak aanpak, zijn er leerlingen die nauwelijks instructie krijgen en via een uitdagende opdracht zelf op zoek gaan naar concept en vaardigheden. In die opdracht zijn ook hulplijnen opgenomen, dus het is niet zo dat ze niet begeleidt worden hierin, echter de begeleiding is meer op meta cognitief niveau dan op het inhoudelijke onderwerp. Ik leer daar de leerlingen leren.

Deze groep leerlingen wordt doodongelukkig als ze iedere les mee moeten draaien in het EDI schema.

Als ik het boek lees en positief ervaar, dan is dat voor een deeltje op de ‘midden’ groep, die wel een instructie nodig heeft, maar daarna zelf kan gaan verwerken of verder verwerven. De grootste toegevoegde waarde zit op de groep die meer moeite heeft bij mijn vak, die meer instructie nodig hebben en echt begeleide inoefening vergen. Voor die groep biedt dit boek mij de meeste aanknopingspunten.