Actief leren zonder cijfers – lesbezoek bij collega

In het kader van

ben ik vandaag op lesbezoek geweest bij Martin Ringeldus, docent Duits op het RGO Middelharnis.

Iets vroeger uit bed dan gebruikelijk (en dat in de vakantieweek die we hier hebben) viel me onderweg iets op wat niets met onderwijs te maken heeft. In de polders rondom Middelharnis zag ik al vele leerlingen zich richting school begeven. Ongeveer 80% van de fietsende kinderen had dit op zijn stuur:

Wellicht beseffen we het ons niet altijd, maar zeker buiten de grote steden zijn er talloze leerlingen die al een hele toch erop hebben zitten voordat ze op school aankomen. Deze leerlingen trotseren weer en wind en een 10 km fietsen voordat je op school bent (en natuurlijk ook weer richting huis) is geen uitzondering. Ze hebben er dus al een flinke inspanning opzitten op het moment dat ze bij jou de les in stappen.

cijfersgevenwerktniet

Samen met Martin en Arjan zijn we een tijdje terug een facebookgroep begonnen, omdat we erachter kwamen dat we alle drie bezig waren met het verkennen of het al uitvoeren van het lesgeven aan je leerlingen, zonder cijfers te geven. Dus zonder summatief te toetsen. Gelijke zielen die elkaar gevonden hebben.

Het feit dat de groep sindsdien qua leden aardig gegroeid is, maakt ons blij. Blijkbaar staan we niet alleen in het beeld dat we delen: door te stoppen met het geven van cijfers focussen we veel meer op de potentie van de leerlingen en straffen we niet af, maar helpen we de leerling een volgende stap te zetten. Er wordt in die groep veel met elkaar gedeeld en dat helpt ons verder in de inrichting en vormgeving van ons onderwijs.

Vandaag in Middelharnis heb ik Martin aan het werk gezien met zijn klas zonder cijfers (en overigens ook met twee andere klassen). Wat ik mooi vond aan die les was de mix tussen docentsturing, leerling participatie in het centrale deel en de onderlinge leerling participatie. Er werd in die les veel geleerd (dialoog voeren in het Duits).

We hebben onze ervaringen en aanpakken met elkaar gedeeld. Beiden geven we geen cijfers, maar onze aanpak verschilt. En dat is mooi, want dan leer je veel van elkaar. Mijn vertrekpunt zijn de vaardigheden die bij wiskunde vaak wel heel concreet en meetbaar te maken zijn. Voor Martin is dat de taal Duits, die in de basis al onderscheid kent in lees-, spreek- en schrijfvaardigheid. Die verschillende invalshoeken verrijken elkaar als je het vervolgens over de gedeelde doelen hebt.

Beiden houden we vaardigheden bij in termen van Kan ik nog niet, Kan ik bijna, en Kan ik goed. Dat is bij ons allebei nog behoorlijk docent gestuurd en de administratie ligt bij ons. Logisch als je hier mee begint. De behoefte om dat meer naar bij  leerling voelen we beiden. De worsteling hoe dat goed te doen ook. Je zet daarmee namelijk ook een stap naar meer verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces en uiteindelijk naar gepersonaliseerd leren. Feedback is een belangrijk instrument in het leren zonder cijfers, dat moet je organiseren en dat kan gelukkig op heel veel verschillende manieren.

Martin werkt met BookWidgets, daar heeft hij ook al over geblogd. Als ik BookWidgets in de praktijk zie in zijn les en daarna alle mogelijkheden bekijk die het programma (platform onafhankelijk) biedt, vraag ik me af waarom ik het product nog zo weinig tegenkom in de verschillende media. Wat kun je hier veel mee, en ja: ook feedback per vraag terug gegeven aan de leerling.  Een belangrijke stap die het programma nog wel moet nemen denk ik is het werken met gebruikers accounts, maar daar wordt aan gewerkt heb ik begrepen.

Een voorbeeld van een BookWidgets oefening (als je er op klikt wordt de oefening geopend in een nieuw tabblad)

Ibooek1

 

De widget bibliotheek  van BookWidgets is uiteraard veel groter dan alleen een invuloefening.
Een screenshot waar ongeveer 1/3e deel van de beschikbare widgets op staat is (als je er op klikt wordt de bibliotheek geopend in een nieuw tabblad) :

ibook2

 

De leerlingen van de klas zonder cijfers is ik spreek zijn unaniem in het feit dat ze dit super fijn vinden. Er is veel minder druk, het meeste leren vind al in de les plaats, dus huiswerkbelasting is ook nog laag. Ze mogen herkansen tot ze iets kunnen en vinden dat ze veel beter leren op deze manier.
Need I say more?

Delen via sociale media is fijn, werkt snel en prettig. Nog fijner is om ook even de persoon erachter erbij te leren kennen. Dank voor de uitwisseling en de gastvrijheid Martin.

Met betrekking tot het leren kennen van de persoon achter het social media account met wie we samenwerken en samen delen hebben we nog iets in petto……..

Geef een reactie

