EdCamp Texel 2016

Het is al weer ruim een week geleden en in te tussentijd heb ik  al een paar mooie blogs gelezen over EdCamp, zoals die van :

Karin Winters        http://www.karinblogt.nl/weg-met-studiedagen-allemaal-naar-een-edcamp/

Ilse Meelberghs      http://www.delerendedocent.com/reflectieverslag-edcamptexel/

Rhea Flohr               http://rheaflohr.weebly.com/blog/edcamp-2016

 

 

Voor mij mijn 2e EdCamp na die van vorig jaar in Zoetermeer.

Wat ik me daarvan het meeste herinner, is het warme gevoel dat ik daar ervaren heb en de bijzondere inspiraties die ik daar heb op gedaan. Ik ging bruisend en bubbelend naar huis.

Dat was dit jaar niet anders. Een lichte spanning had ik vooraf wel, omdat ik mezelf ook had voorgenomen om te delen  en niet alleen te ontvangen. In een Kleppen Dicht bijeenkomst van The Crowd was al een keer de vraag gesteld om iets van Goformative te laten zien als formatief toets programma. Daar heb ik wat van laten zien, met de nadruk op de toegevoegde waarde ervan.
Daarnaast heb ik de stap gezet om met een klas aan de slag te gaan om te leren met leerdoelen en niet meer door het geven van cijfers voor toetsen. Die lichte spanning was niet nodig: iedereen is er om te delen en met elkaar te verkennen wat de toegevoegde waarde voor het onderwijs in algemene zin, of je eigen onderwijs, kan zijn. Gesprekken daarover zijn altijd positief. Constant met elkaar samen zoeken naar verrijken en versterken van je eigen lespraktijk, je eigen onderwijs visie.

Het mooie van EdCamp is dat je mensen ontmoet die andere nuances leggen, die andere speerpunten voor zichzelf hebben. Die een andere zienswijze niet afkeuren. Verschillen tussen leerlingen bestaan, en gelukkig bestaan er ook veel verschillen tussen docenten. Het gelijktijdig bestaan van al die verschillen maakt dat je in het onderwijs ook leerlingen een totaal pakket kan bieden.
Je moet er toch niet aan denken dat ieder vak met Virtual Reality aan de slag gaat? Of dat je in iedere les een GoFormative toets gaat maken.

Verder blijf ik het bijzonder vinden dat je dat EdCamp gevoel zo bewust moet opzoeken. Dat dat er niet standaard in de basis is op je eigen school. Dat wil niet zeggen dat er op mijn school helemaal niets gebeurd. Zeker niet, maar zoals EdCamp voelt: nog niet. Ik hoop en ik gun het iedere school en iedere docent wel: samen optrekken in het – in stapjes – verbeteren van het onderwijs. Samen vanuit een visie invulling geven aan wat je belangrijk vindt. Met veel creativiteit, inspiratie en bezieling. Samen verbinding houden met ontwikkelingen in de maatschappij en ontwikkelingen en nieuwe inzichten op het onderwijsvlak.  Op onze school merk ik dat er vanwege overleggen, vergaderingen en allerlei bijeenkomsten het lastig blijkt om die momenten te vinden. Ik ga voorstellen om er een tweetal in de jaarkalender van volgend jaar op te nemen.

In de comments  lees ik graag terug hoe jij dat op jou school organiseert!

Onderwijs maak je niet alleen, onderwijs maak je samen. EdCamp laat zien dat dat kan!

Ik zie jou ook graag volgende keer.

 

Een gedachte over “EdCamp Texel 2016

Geef een reactie

