Formatief toetsen als gastles

Twee weken geleden was ik te gast op de Hogeschool van Amsterdam om de tweedejaars wiskunde docenten kennis te laten maken met formatief toetsen. Waar een blog toe kan leiden…..

De deelnemers zitten in de afrondende fase van de module toetsen, waarbij ze zelf toetsen hebben moeten ontwikkelen en beoordelen.

Op het vroege tijdstip van 08:30 was de zaal goed gevuld met ruim 20 studenten en twee docenten van de HvA. In de anderhalf uur die volgde heb ik mooie gesprekken gevoerd met en gehoord tussen de studenten onderling.

Wat ik had gedaan : een opgave uit een toets van afgelopen maand die ik heb afgenomen in mijn brugklas aan deze studenten voorgelegd, met daarbij een uitwerking van een leerling. Via GoFormative moesten de studenten deze opgave beoordelen en becijferen.

De opgave was:

opgave

Een tweetal uitwerkingen die mijn leerlingen gemaakt hebben en die beoordeeld zijn door een paar aanwezige studenten:

summatief_nakijkensummatief_nakijken2

De punten die de studenten gaven varieerden van 0 punten tot 2,5 punten (van de drie te behalen punten). Standpunten werden uitgewisseld en er werd gereageerd op elkaars mening. Een mooi leergesprek tussen de studenten.

Na een minuut of 10 hierover met elkaar gesproken te hebben waren mijn vragen: “En wat heeft de leerling nu aan dit gesprek over het aantal punten dat hij/zij krijgt? Maakt het voor het leereffect uit of hier 0, 1 of 2 punten aan toegekend worden? ”

Verbaasde gezichten die elkaar even aankeken, een kort moment van stilte en het logische antwoord uit de groep: “Nou, eigenlijk niets!”

Punt gemaakt.

Na een korte uiteenzetting van feedback/feedforward/feedup kregen ze opnieuw een uitwerking van dezelfde opgave, maar nu om te beoordelen met de formatieve blik van feedback en feedforward:

Formatief_nakijken2 Formatief_nakijken

Een mooi en wezenlijk verschil met de eerste ronde. Wat mij opviel tijdens het rondlopen toen de studenten hier mee bezig waren, was dat de aard van het gesprek veel positiever was dan bij de eerste keer. Ze zagen ook wat er goed was en de intentie was duidelijk om de leerling verder te helpen en niet om fouten af te straffen. Op die manier vind ik zelf nakijken ook veel leuker om te doen. En deze studenten ook was te merken.

Weer wat zaadjes geplant. Hopelijk kunnen ze dit meenemen in hun toekomstige onderwijscarrière en ook anderen ermee ‘besmetten’. In ieder geval hebben ze ervaren dat er meerdere manieren zijn om het werk van een leerling te beoordelen. En dat dat ook op een positieve manier kan, die de leerling daadwerkelijk in staat stellen om te leren van de gemaakte fouten.

Wat was dit ontzettend leuk om te doen. Wat mij betreft mag dit vaker……

 

Geef een reactie

