Minder lestijd = leerlingen leren beter/sneller/efficiënter/…??

De onderwijsontwikkelingen in Nederland worden te veel van bovenaf gestuurd en te weinig vanuit de docenten zelf. Iedere minister doet een daarin zijn eigen poging, zoals Lubach dat ludiek presenteert in zijn programma Zondag met Lubach op 7 februari 2016:

 

Het liefst zie ik onderwijsverbetering en onderwijsvernieuwing ontstaan vanuit de docenten zelf. Dat lijkt alleen steeds niet te lukken. De meest genoemde reden die ik daar voor hoor is dat de werkdruk bij docenten te hoog is: we komen eenvoudig weg door de waan van de dag niet meer of te weinig  toe aan het ontwikkelen van onszelf en van onze lessen.

Ik ben daarom enorm verheugd dat de Tweede Kamer vandaag in hun wijsheid de motie van Paul van Meenen heeft aangenomen waar de maximaal 20 lesuren van 50 minuten voor het VO en de maximaal 8 dagdelen in het PO voor een volledige aanstelling, is aangenomen.

motie

Mijn vreugde werd relatief snel getemperd toen ik in een aantal persoonlijke leer netwerken waar ik in zit, gemopper vernam. Dat gemopper of de onvrede, of het ongeloof dat deze ontwikkeling goed is, lijkt zijn oorsprong te vinden in traditioneel denken.

“Hoe krijg ik het boek uit, met minder lessen?”

“Maar dan moet het aantal wiskunde lessen wel gelijk blijven, kijk maar naar omliggende landen.”

“Kleinere klassen, dat helpt pas, geef mij in die 8 uur minder maar twee extra kleinere klassen.”

“Die leerlingen gaan met minder lestijd, echt niet meer huiswerk doen.”

 

In eerste instantie ga ik dan toch bij mezelf te rade: waarom zie ik dit dan toch als kans?  Eerder ben ik er al achter gekomen dat ik een docent wiskunde ben. En geen wiskunde docent.  Veel van mijn zienswijzen komen vin de eerste plaats voort uit mijn passie voor onderwijs. Daarna (pas) uit mijn liefde voor het vak wiskunde. Op dit soort momenten, bij het horen van deze geluiden,  twijfel ik of de wiskunde te veel op de tweede plaats zit. Moet ik daar niet veel meer op de lijn van de wiskundedocenten zitten die ik op de diverse fora tegenkom en die ik op wiskundig gebied hoog heb zitten?

Ik lijk daar in mezelf een soort natuurlijke aversie voor te hebben die ik denk ik wel kan verklaren. Ik begrijp namelijk niet altijd dat collega docenten niet open (kunnen, durven of willen?) staan voor nieuwe inzichten, nieuwe visies. Ze lijken niet op zoek te zijn zijn naar ‘hoe kan ik mijn les beter maken voor mijn leerlingen, pakkender, boeiender, passender, moderner etc’. Ik verwacht de passie die ikzelf voel voor het onderwijs, voor persoonlijke ontwikkeling (ook voor mezelf, ik ben gek op leren) ook bij collega’s te zien. En die zie ik dus niet altijd.

Ik geloof echt dat docenten zichzelf te kort doen als ze alles bij het oude (willen) laten. En misschien wel ook hun leerlingen, alhoewel ik daar moeilijk een oordeel over kan hebben want ik ben niet bij hun lessen.

Minder lestijd voor docenten is meer tijd voor samenwerken aan onderwijsontwikkeling. Alleen meer uren garanderen niet dat die ontwikkeling ook als van zelf komt. Daarvoor zijn er nog (te) veel docenten die niet geloven in de vernieuwing die we zo hard nodig hebben. Die nog te veel op een eiland werken, te weinig samen doen en samen ontwikkelen.

Ik wens de beleidsmakers en plannenmakers veel sterkte en succes bij het vertalen van de aangenomen motie van vandaag naar een goed implementatieplan voor de toekomst.

Laten wij daar als docenten echter niet stilzittend op wachten! Laten wij door het vormen van professionele leer gemeenschappen in welke vorm en welke doorsnede van het docentenbestand in Nederland dan ook vanuit de ruimte die we voor en bij ons zelf kunnen maken als invulling geven aan de vernieuwing van ons onderwijs!

Daar wens ik onszelf ook vele succes bij. En durf te falen! Bij het weer opstaan gebeuren de mooiste dingen!

2 gedachtes over “Minder lestijd = leerlingen leren beter/sneller/efficiënter/…??

  1. Hoi Jorgen, ik deel je gedachten. Ik ben heel erg blij met deze motie. Elke keer dat ik leraren bijeen zie komen om te werken aan onderwijsontwikkeling komt daar heel veel inspiratie uit! Alleen is het nu nog een klein groepje docenten dat aan bijeenkomsten voor onderwijsontwikkeling deelneemt. Laten we dus een goedaardig virus zijn! Dat verspreidt zich over het algemeen snel.

    Like

  2. Hallo Jörgen,
    Ik vind het een moedige motie, maar of het er doorheen komt is de vraag. Sander Dekker was meteen afwijzend en als ik hem zie zitten bij RTL late night met de cum laude leerlingen, bekruipt me het gevoel dat hij zich daarmee graag profileert. Wij gaan experimenteren met cijferloos in twee vmbo bk klassen. Daarover zou ik graag meer zien en horen. Wij ontwikkelen grotendeels in eigen tijd, liefdewerk, omdat we gaan bruisen van meer eigenaarsschap, differentiatie en vakoverstijgend werken. Ik volg graag je blog, inspirerend!

    Like

Geef een reactie

