Wiskunde: afstanden met passer en hoeken combineren

Binnen de wiskunde ben ik vaak op zoek naar goede wiskundige denk activiteiten. Vaak denk ik te moeilijk daarbij. Denk ik. Je zoekt wiskunde opdrachten waarbij leerlingen aan het denken gezet worden.

Dan Meyer doet dat heel simpel met opgaven uit het boek: neem de tekst uit de opgave, strip alle vragen tot de laatste vraag en stel die. Want meestal zijn alle tussenliggende vragen hulp vragen.

Nu is mijn cijferloze brugklas druk bezig geweest met vaardigheden uit de volgende leerdoelenlijst:

leerdoelenh5

En die vaardigheden zitten er technisch prima in. Maar dan wordt het tijd om na te gaan denken. Zij dan. Maar voordat zij moeten nadenken heb ik meestal nadenk tijd. En deze keer viel het binnen. Geen idee waar het vandaan kwam. Ik vermoed ergens tijdens het bladeren tussen de 4 mavo SE opgaven, waarbij een vlieger geconstrueerd moest worden.

Dit is de wiskundige denkactiviteit geworden:

driehoekenWelke schetsen kun je daadwerkelijk als driehoek op ware grootte tekenen en welke niet? En als het niet kan, wat kun je toevoegen of veranderen om dat wel te kunnen! Construeren van driehoeken en de hoekensom van driehoeken hebben mijn leerlingen nog niet gehad (brugklas vwo / moderne wiskunde H5, editie 10).

 

4 gedachtes over “Wiskunde: afstanden met passer en hoeken combineren

  1. Typo in je rubric: geen spatie voor een dubbele punt, wel erna. Mooie rubric. Het is altijd lastig om voor een basisvaardigheid zo’n ding te maken.

    Like

  2. Super hoe je deze rubrics hebt ingevuld.
    Wij gaan aankomend schooljaar bij ons op school ook formatief evalueren.
    Hiervoor wil ik ook gebruik gaan maken van de rubrics.
    Ik vroeg me af of je er al meerdere hebt uitgewerkt en vanuit welke methode dit is gedaan.

    Like

Geef een reactie

