Een nieuw wiskunde programma: Blutick

Afgelopen januari had ik het voorrecht om mee te mogen op een studiereis naar London. Naast het bezoeken van een aantal scholen (Paddington Academy, Wren Academy) en een wiskunde conferentie (Mixed Attainments Maths) waar ik al eerder blogs over schreef, heb ik ook de BETT bezocht.

In de voorbereiding daarop zag ik een klein artikel in het BETT magazine over een startup bedrijf Blutick. Op de beurs heb ik de oprichter, Rob Percival ontmoet en gesproken. We hebben daar afgesproken dat ik met de beta versie aan de slag zou gaan in mijn klas(sen).

En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad!

Wat is Blutick?

Blutick is een wiskunde programma. Het programma biedt op tal van onderwerpen een onbeperkte hoeveelheid oefenmateriaal. Nu is dat op zich niet nieuw. Algebrakit, Numworx, DWO, Wiskunjetrainen etc bieden dat ook. De meesten van dit soort programma’s bieden daarin, net als Blutick, per onderwerp ook meerdere niveau’s.

Wat maakt Blutick dan bijzonder?

Ieder onderwerp is op een zelfde manier opgebouwd:

Aan de linkerkant vind je de verschillende onderwerpen. Onder de naam Blutick linksboven zie je dat er een numeriek deel is, een algebra deel, een meetkunde deel en een statistiek gedeelte. Nog niet alles is gevuld (het is een beta product). In het grote scherm zit altijd de drie indeling:

  1. Een uitleg video over dit onderwerp en passend bij dit niveau (level).
  2. Daarnaast staat een uitgewerkt voorbeeld bij dit level. Ik heb in het voorbeeld hierboven al een aantal stapjes doorgeklikt, het uitgewerkte voorbeeld staat er niet al in één keer. De leerling moet er stap voor stap doorheen.
  3. Onder deze uitleg en het voorbeeld staat de opgave voor de leerling om te oefenen. De leerling gaat in stapjes aan het werk.

En dan komt een mooie toevoeging wat Blutick in mijn ogen nog verder onderscheidt van andere programma’s: intelligente feedback. Het programma herkent een aantal veel voorkomende fouten en geeft op basis daarvan gerichte feedback terug. Een tweetal voorbeelden:

Op het kleur gebruik is ook gelet: rood is een echte fout, oranje/geel is niet helemaal fout maar ook niet helemaal goed. Wat mij is opgevallen, is dat de feedback nog steeds in ontwikkeling is. Naarmate Blutick meer gebruikt wordt, analyseren de makers de gegeven (foute) antwoorden en breiden op basis daarvan de feedback uit.

Niveau’s en opbouw

Ieder onderwerp kent minstens drie niveaus. Soms ook zes, dan is het onderwerp opgedeeld in een deel I en een deel II. In de levels is een duidelijke opbouw zichtbaar. Bij het optellen en aftrekken van breuken is dat bijvoorbeeld:

Level 1: Gelijknamige breuken optellen
Level 2: Ongelijknamige breuken optellen
Level 3: Ongelijknamige breuken aftrekken

In eerste instantie is dat allemaal nog zonder helen in de opgave (niet in de uitkomsten). Pas bij het onderdeel Mixed numbers komen de helen erbij, in de volgorde:

Level 1: Vermenigvuldigen van ongelijknamige breuken met helen
Level 2: Delen van ongelijknamige breuken met helen
Level 3: Optellen en aftrekken van ongelijknamige breuken met helen

Ik merk dat mijn leerlingen dit prettig vinden en ik merk dat de leercurve steiler is dan hoe ik het altijd deed (optellen gelijknamig zonder helen, met helen, ongelijknamig zonder helen, met helen, vermenigvuldigen zonder helen, met helen etc.

De praktijk laat ook zien dat de opbouw van het curriculum in Engeland een andere volgorde kent, in vergelijking van die in Nederland. Bij het onderdeel letterbreuken komt al vrij snel het volgende terug:

Mijn brugklassers die nu met breuken bezig zijn, hebben het wegwerken van dubbele haakjes, laat staan het ontbinden ervan, nog helemaal niet gehad. Dat is geen bezwaar voor het inplannen van taken, je kunt namelijk op level niveau inplannen.

Het voordeel hiervan is dat bij de afsluitende quiz per onderwerp rekening gehouden wordt met de ingeplande levels. Normaal bestaat een quiz uit zes vragen: twee per level. Plan je echter twee levels in, dan krijg je drie vragen per level in de quiz. Op één voorwaarde: de leerling moet dit onderdeel starten vanuit zijn/haar taak overzicht en niet vanuit het browsen door de inhoud.

Docenteninformatie

Als docent maak je klassen aan en deel de de klascode met de leerlingen. De integratie metGgoogle (classroom) is standaard gewoon mogelijk en dat werkt voor ons prima. Vervolgens kun je taken per klas aanmaken en daarbij deadlines aangeven.

In het Markbook zie je een totaal overzicht van alle leerlingen en alle taken, met daarbij de score op de eindquiz per onderdeel.

Je hebt de mogelijkheid met het ‘oogje’ om bepaalde onderdelen uit je overzicht te halen. Per onderdeel kun je nog inzoomen naar detail informatie over de gemaakte quiz.

Per leerling zie je hoe lang hij/zij met de quiz is bezig geweest , hoeveel hints gebruikt zijn en hoeveel fouten zijn gemaakt. De exacte formule om de eindscore te berekenen ken ik niet, maar hier moet je niet blind staren op een score van > 90 is in orde. Dan kunnen er nog best veel hints gebruikt zijn of fouten zijn gemaakt, ik ben er nog niet helemaal uit of ik met deze eindscore ergens een grens wil leggen en of ik deze wil gebruiken.

Behalve naar een klas, kun je ook naar een leerling kijken.

Je zit hier van één leerling een overzicht van alle taken. Je kunt per taak ook naar alles kijken wat een leerling heeft ingevuld (en wanneer) via de View full working . Je ziet dan ook welke feedback hij/zij heeft gehad.

Behalve vanuit de leerlingen en de klas kijken, is er ook nog de blik vanuit de taak/ taken.

Al met al behoorlijk wat ‘management’ informatie die je als docent kunt gebruiken bij het begeleiden van individuele leerlingen of als voorbereiding op je volgende les.

Ervaringen

Het feit dat het programma in het Engels is, hebben mijn vwo leerlingen niet als belemmerend ervaren. Ook de havo klas kon er prima mee werken. Wel heb ik een kleine vertaal tabel gemaakt voor de vakspecifieke termen.

Voorbeeld:

Sommige leerlingen hadden Chrome standaard op ‘vertalen’ gezet. Dat levert soms wat gekke zinnen op en bij de uitwerkingen van de uitgewerkte voorbeelden verscheen daardoor soms ook wat programmeer taal. Advies: gebruik gewoon Engels.

Wat ik heb zien gebeuren is dat ik in 2/3 van de normale tijd leerlingen op het gewenste eindniveau heb zien komen. Die winst zie ik bij de zwakkere leerlingen, bij de gemiddelde leerlingen en bij de snelle/goede leerlingen.

Alle drie de groepen profiteerden van de combinatie: video, voorbeeld en directe feedback. Van de 28 leerlingen uit mijn klas zijn er 9 ook verder gegaan dan nu de lat lag: zij zijn met dubbele haakjes en ontbinden doorgegaan zonder al te veel begeleiding van mij als docent (op een aantal check momenten na). Zij (brugklassers) zijn nu zelfs in staat om de opgave zoals die wat plaatjes hierboven in Level 3 letter breuken te maken.

Ik ben iedere les gestart met een centrale start van 5 – 10 minuten op basis van de resultaten die ik gezien had. Met voorbeeld opgaven, aangeven wat belangrijk is, welke denkstappen erbij horen, welke strategie je kunt gebruiken etc. Daarna maakten de leerlingen in hun schrift nog twee opgaven van het bord. Eén keer per week heb ik nog opdrachten op papier gegeven die ze ook op papier moesten maken. Dat is wel een vereiste merk ik: op papier sommen maken ervaren leerlingen heel anders dan digitaal, plus de feedback ontbreekt, dus er wordt iets meer geworsteld (desirable difficulties), wat goed is!

En wat vinden leerlingen? De resultaten van een korte enquête:

(1= nooit, 5 = altijd)
(1= nooit, 5 = altijd)
(1= helemaal niet, 5 = helemaal top)
(1 = helemaal niet. 5 = absoluut)

Hoe verder?

Volgende week zitten we met de sectie bij elkaar. Behalve in mijn klas, zijn twee collega’s ook in hun klassen aan de slag gegaan met Blutick. We gaan onze ervaringen delen en dan overleggen of we voor komende schooljaar Blutick gaan aanschaffen. Een prijsopgave moeten we nog krijgen. Het zal niet voor het hele curriculum kunnen, dus er zal een methode naast moeten bestaan. We gebruiken nu een combinatie van de stercollecties van VO content met Math4all. Ik vermoed dat de combinatie best goed kan werken.

Het samenwerken met de makers is heel fijn, we liepen regelmatig ergens tegenaan. Rob en zijn team reageren dan adequaat en snel. Ook verschillende suggesties voor verbeteringen zijn doorgevoerd in het beta product.

2 gedachtes over “Een nieuw wiskunde programma: Blutick

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s