Over

Jörgen van Remoortere

In 2008 heb ik de overstap gemaakt van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Het Visser ‘t Hooft Lyceum in Leiderdorp durfde deze stap samen met mij te nemen, En daar ben ik ze zeer dankbaar voor. Met behulp van de zij-instroom subsidie is het gelukt om om twee jaar mijn 2e graads bevoegdheid te halen voor het vak wiskunde. En het klopt dat je daarmee een startbekwaam moment bereikt, want echt onderwijs leren geven gebeurd pas als je in staat bent om de klas voor je te gaan zien als individuen met ieder zijn/haar eigen achtergrond en eigen behoeften. Dat heeft ook bij mij wel even geduurd voor ik dat punt bereikte.

De laatste jaren ben ik wat meer buiten de school om me heen gaan kijken. Meer gaan lezen, en meer naar bijeenkomsten gegaan met andere docenten uit andere type onderwijs, uit andere regio’s en dat werk inspirerend en roept tegelijk veel vragen op.

Wat is goed onderwijs? Hoe zorg ik dat ik blijf leren? Welke visie t.a.v. onderwijs heb ik eigenlijk?

Vragen waarvan ik op zoek ga naar de antwoorden, middels deze blog.

Vragen waarbij inmiddels wel steeds duidelijker wordt dat het formatieve lesgeven een koers is in mijn lesgeven waar ik heel veel potentie in zie. Ook in mijn les praktijk zie ik dat mijn leerlingen hun focus weer op het leren zelf kunnen leggen als de cijfers wegvallen. Er is oog voor groei zonder de druk van moeten presteren op een vastgelegd moment voor de hele klas waarbij iedereen langs dezelfde lat gelegd wordt. De gemiddelde leerling bestaat niet. Tegelijk komt er een hoop bij kijken en ik heb nog lang niet alles in de vingers, heb nog nog lang alles in het oog.

Op het Ashram College in Alphen aan den Rijn heb ik mogen leren en ervaren hoe het lesgeven en leren gaat in een innovatieve onderwijssetting. Hier is heel veel aandacht voor het formatieve (en cijferloze) lesgeven, waarbij leerlingen intensief gecoacht worden en waar we de leerling heel sterk betrekken in het onderwijs. Duidelijk is dat het als school doorvoeren van een dergelijke omslag geen eenvoudig proces is!

Inmiddels werk ik op het Alkwin Kollege in Uithoorn. Naast het lesgeven, werk ik ook nog voor mezelf. Ik word erg enthousiast om mijn kennis en ervaring te delen met anderen. Daarom ben ik vanaf september 2019 ook beschikbaar om jou/jullie te inspireren en begeleiden in het leren formatief te handelen in je/jullie lessen.

Meer informatie daarover vind je op mijn andere website:
http://jorgenvanremoortere.nl/

 

 

Email: jorgen@vanremoortere.nl

Twitter: @jvremoortere

Facebook:  Actief leren zonder cijfers

Website zakelijk: http://jorgenvanremoortere.nl/

5 gedachtes over “Over

  1. Beste Jorgen,
    Ik ben een 58-jarige vierdejaars-docent en -student van de lerarenopleiding wiskunde. Voor mijn afstudeeronderzoek wil ik iets met formatief toetsen of formatieve feedback. Vandaag begonnen met lieteratuurorientatie en via Google op jouw blog terechtgekomen. Grote complimenten voor je leesbare en informatieve blog. Ik zal hier nog regelmatig terugkomen, want na een kwartiertje lezen kom ik al veel tegen dat bruikbaar, interessant of het overdenken waard is.
    Veel succes en blijf schrijven; mij doe je er plezier mee!
    Roel Mazure
    Docent wiskunde/rekenen Open Schoolgemeenschap Bijlmer

    Like

    • Fijn om te lezen Roel. En succes met de afronding van het 4e jaar van de opleiding! Als je lid bent van facebook is de groep Actief leren zonder cijfers ook een aardige groep om inspiratie op te doen.

      Like

  2. Hoi jorgen

    Wat mooi om te lezen hoe enthousiast je bezig bent met het portfolio en met allerlei zaken in het onderwijs. (Ik kon het niet laten ook andere blogs te gaan lezen!) boeiend en leerzaam je boekbesprekingen thx

    Like

  3. Beste Jörgen,

    Ik ben Abdel Boussakouk en ik werk op het vathorstcollege te Amersfoort.
    Via deze weg wil ik graag in contact met je komen.
    Ik lees graag je reactie op mijn privé mail.

    Vriendelijke groet,
    Abdel

    Like

Plaats een reactie